:: ECONOMY :: ОЦІНКА ВПЛИВУ ВИПАДКОВИХ ФАКТОРІВ НА ЗАТРИМКИ БПЛА ЗА ДОПОМОГОЮ ЕКСПОНЕНЦІЙНОГО РОЗПОДІЛУ :: ECONOMY :: ОЦІНКА ВПЛИВУ ВИПАДКОВИХ ФАКТОРІВ НА ЗАТРИМКИ БПЛА ЗА ДОПОМОГОЮ ЕКСПОНЕНЦІЙНОГО РОЗПОДІЛУ
:: ECONOMY :: ОЦІНКА ВПЛИВУ ВИПАДКОВИХ ФАКТОРІВ НА ЗАТРИМКИ БПЛА ЗА ДОПОМОГОЮ ЕКСПОНЕНЦІЙНОГО РОЗПОДІЛУ
 
UA  PL  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 41

Термін подання матеріалів

27 травня 2025

До початку конференції залишилось днів 0



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

ОЦІНКА ВПЛИВУ ВИПАДКОВИХ ФАКТОРІВ НА ЗАТРИМКИ БПЛА ЗА ДОПОМОГОЮ ЕКСПОНЕНЦІЙНОГО РОЗПОДІЛУ

 
12.05.2025 16:48
Автор: Єна Максим Вікторович, аспірант, Національний аерокосмічний університет, Харківський авіаційний інститут; Погудіна Ольга Костянтинівна, кандидат технічних наук, доцент, Національний аерокосмічний університет, Харківський авіаційний інститут
[2. Інформаційні системи і технології;]

ORCID: 0009-0006-0664-3244 Єна М.В.

ORCID: 0000-0001-5689-2552 Погудіна О.К.

Затримки в доставці БПЛА можуть виникати з різних причин: зміни погоди, перевантаження зон, обмеження маршруту або несподівані події в повітряному просторі. Для точного моделювання таких затримок доцільно використовувати стохастичний підхід, що дозволяє враховувати випадковість і невизначеність у поведінці системи. Найбільш доцільним методом у даному контексті є метод Монте-Карло, який забезпечує генерацію великої кількості сценаріїв на основі розподілу ймовірностей [1].

Стохастична модель затримки

Вводиться змінна затримки τ, яка для кожного дрона моделюється як випадкова величина, що підпорядковується експоненційному розподілу:




де λ — параметр інтенсивності (середня частота появи перешкод), який задається відповідно до реальних умов (наприклад, погодна статистика, щільність зон, частота перенаправлень) [2].

Процедура симуляції

Метод Монте-Карло полягає в багаторазовому прогоні симуляції з випадковими значеннями затримок τi, що дозволяє оцінити вплив непередбачуваних факторів на середній час доставки, MAE [3] та частоту перенаправлень:

- На кожному кроці для кожного БПЛА додається випадкова затримка τi∼Exp(λ).

- Після N симуляцій обчислюються середні показники:




де τi — значення затримки у i-ій симуляції; E[τ] — математичне сподівання (середнє значення) затримок за результатами симуляцій. Показує типовий час затримки; Var[τ] — дисперсія, яка вимірює розкид затримок відносно середнього. Чим вона вища, тим менш передбачувані затримки [3].

На рисунку 1 представлено приклад розподілу затримок для 1000 дронів, згенерованих методом Монте-Карло при параметрі λ=0.2:




Рисунок 1 – Гістограма розподілу затримок (метод Монте-Карло)

Як видно, більшість затримок є короткими (0–5 од.), а великі затримки трапляються рідко — характерно для експоненційного розподілу.

На рисунка 2 та 3 наведено графіки, які демонструють вплив параметрів симуляціі на розподіл затримок.




Риснок 2 - Середнє значення математичного сподівання (E[τ])

Цей графік демонструє розподіл затримок, аналогічний попередньому, але з додатковою вертикальною синьою пунктирною лінією, що позначає середнє значення затримок: E[τ] ≈ 4.85 – це середнє арифметичне всіх згенерованих затримок. Його положення відображає, як зміщується центр маси розподілу праворуч у разі високої дисперсії.




Рисунок 3 – Дисперсія (Var[τ]) розкиду навколого середнього значення математичного сподівання

Цей графік доповнює попередній двома червоними пунктирними лініями:

- Вони показують +σ та -σ відносно E[τ], тобто стандартне відхилення (σ ≈ 4.92).

- Це дає змогу оцінити, наскільки дані відхиляються від середнього (68% значень для експоненційного розподілу мають знаходитись у межах [E[τ] ± σ]).

Запропонована стохастична модель затримок на основі методу Монте-Карло дозволяє гнучко моделювати вплив випадкових перешкод на час доставки БПЛА в міських умовах. Завдяки використанню експоненційного розподілу, система отримує можливість враховувати різні інтенсивності появи подій та їхнє статистичне відображення в розподілі затримок. 

Побудовані графіки демонструють не лише характер розподілу, а й поведінку середнього значення та дисперсії, що є ключовими метриками для оцінювання стабільності й надійності маршрутів. 

Отримані результати формують основу для адаптивного реагування системи управління, що розглядається у наступному підрозділі.

Список літератури

1. Єна, М. (2025). СИМУЛЯЦІЯ ТРАФІКУ БПЛА В МІСЬКИХ ПОВІТРЯНИХ МЕРЕЖАХ ЗА МОДЕЛЯМИ МОНТЕ-КАРЛО ТА ДИСКРЕТНО-ПОДІЙНОГО МОДЕЛЮВАННЯ. Випробування та сертифікація, (1(7), 115-122. https://doi.org/10.37701/ts.07.2025.13

2. Ghayouraneh, S., Rankin, J. Monte Carlo Simulations to Predict Traffic Flow Patterns of UAM Vehicles. University of Arkansas at Fayetteville, South Dakota School of Mines and Technology, November 2020. [Online]. URL: https://scholarworks.uark.edu/etd/4136.

3. Chow, J. Y. J. Dynamic UAV-based traffic monitoring under uncertainty as a stochastic arc-inventory routing policy. International Journal of Transportation Science & Technology, 2016, vol. 5, no. 3, pp. 167-185. https://doi.org/10.1016/j.ijtst.2016.11.002.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
РОЛЬ ВИКОРИСТАННЯ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ В БАНКІВСЬКІЙ СФЕРІ
28.05.2025 04:37
СТРАТЕГІЯ УПРАВЛІННЯ ІНФОРМАЦІЙНИМИ РЕСУРСАМИ ПРОЕКТІВ БУДІВНИЦТВА СУДІВ
28.05.2025 03:28
ЗАДАЧА ІНФОРМАЦІЙНОЇ ЛОГІСТИКИ
28.05.2025 00:33
WEB-ОРІЄНТОВНА СИСТЕМА МОНІТОРИНГУ ТА ДИСТАНЦІЙНОГО КЕРУВАННЯ МЕРЕЖЕЮ 3D-ПРИНТЕРІВ
27.05.2025 13:28
ПОРІВНЯННЯ СТВОРЕННЯ ЧАТ-БОТІВ У AMAZON LEX ТА AZURE
26.05.2025 16:16




© 2010-2025 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.322 сек. / Mysql: 1746 (0.261 сек.)