В Україні відбувається реформування системи охорони здоров’я, яке обумовлене швидким оновленням медичних знань та впровадження у медичну практику високотехнологічних засобів діагностики і терапії. Згідно стандартів Євросоюзу це потребує підвищенню професійного розвитку медичних працівників, яке залежить, по-перше, від рівня професіоналізму залучених до роботи з медичними працівниками фахівців, а по-друге, від того, наскільки ця система відповідає викликам сьогодення, потребам і можливостям лікарів [1,2,3].
Міністерство охорони здоров’я забезпечило внесення змін до наявної моделі безперервного професійного розвитку фахівців у сфері охорони здоров’я. Були враховані пропозиції медичної спільноти, а також розширені категорії працівників, які мають право на сучасний безперервний професійний розвиток [ 4].
Відповідно до закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підготовки, безперервного професійного розвитку та професійної діяльності за професіями» прийнятого від 12 лютого 2025 року, термін «охорона здоров’я» визначає систему заходів, спрямованих на збереження та відновлення фізіологічних і психологічних функцій, оптимальної працездатності та соціальної активності людини при максимальній біологічно можливій індивідуальній тривалості її життя.
Вимоги до компетентностей, обов’язків та професійних кваліфікацій працівників медичної галузі визначаються професійними стандартами за професіями у сфері охорони здоров’я, затвердженими і введеними в дію у встановленому законодавством порядку, за їх відсутності – кваліфікаційними характеристиками, затвердженими центральним органом виконавчої влади.
Згідно із законодавством підготовка за професіями медичних працівників здійснюється на рівні професійної освіти та в системі післядипломної освіти. Працівники приватних та державних лікувальних закладів зобов’язанні здійснювати безперервний професійний розвиток (БПР) шляхом навчання на заходах безперервного професійного розвитку, що організовуються та проводяться провайдерами таких заходів.
На теперішній час лікарі не обмежені у виборі заходу БПР та мають право проходити навчання, як на традиційних курсах факультетів післядипломної освіти, так і відвідування семінарів, майстер класів, онлайн-курсів, стимуляційних тренінгів, конференцій, симпозіумів тощо [5].
Участь у заходах БПР та систематичне навчання працівників медичних закладів є необхідними для підтримки відповідного рівня фаховості, розвитку нових навичок і компетенцій, що є вагомим внеском у поліпшення якості медичних послуг громадянам.
У 2024 році МОЗ України за сприяння проєкту USAID «Підтримка реформи охорони здоров’я» запустило електронну систему забезпечення безперервного професійного розвитку працівників сфери охорони здоров’я.
Електронна система БПР - державна інформаційно-комунікаційна система, що включає інформаційні технології, технічні і програмні засоби для обробки даних та іншої інформації щодо безперервного професійного розвитку працівників сфери охорони здоров’я. Призначення системи: збереження інформації про провайдерів та заходи БПР, облік балів БПР, ведення особистого освітнього портфоліо працівників сфери охорони здоров'я.
Електронне рішення дозволяє спростити реєстрацію провайдерів і заходів БПР, також робить швидким та прозорим процес звітності за результатами проведених заходів. Підписання договорів про послуги в електронному вигляді, захищеність даних, наявність електронного кабінету – це переваги використання електронної системи БПР. Система запущена на виконання наказу МОЗ України від 20.02.2024 № 281 «Про затвердження Порядку функціонування електронної системи забезпечення безперервного професійного розвитку працівників сфери охорони здоров’я»[ 6].
В наказі ДУ «Центр громадського здоров’я МОЗ України» від 06 серпня 2024 року №32-агд чітко регламентується положення про методологію оцінювання працівників сфери охорони здоров’я, що беруть участь у заходах безперервного професійного розвитку, та зазначається, що метою оцінювання є впорядкування системи контролю якості набутих знань, компетентностей та практичних навичок, забезпечення об’єктивної оцінки, контролю та мотивації працівників сфери охорони здоров’я[ 7].
Оцінювання знань та практичних навичок працівників сфери охорони здоров’я, набутих під час проведення науково-освітніх заходів БПР, здійснюється в електронному вигляді за допомогою спеціальних програм під контролем викладача чи співробітника оргкомітету закладу, який проводить цей захід. В разі проведення заходу з оволодіння практичним навичками, який потребує використання відповідних стимуляторів та/або навчальних манекенів/електронних манекенів, такі навички оцінюються безпосередньо викладачем, в обов’язковій присутності членів оргкомітету заходу. В разі позитивної оцінки знань, компетентностей та практичних навичок учасник заходу отримує сертифікат, який підтверджує результати навчання.
Заходи безперервного професійного розвитку - освітні заходи медичного, реабілітаційного та/або фармацевтичного спрямування, метою яких є підтримання або підвищення рівня професіоналізму і розвиток індивідуальної практики для задоволення потреб пацієнтів та оптимізації функціонування сфери охорони здоров’я.
Переваги БПР для лікарів це: - свобода у виборі теми, форми навчання. Відповідно до нової моделі, має відбутися демонополізація освіти, — тепер вибір місця чи організації переходить до лікаря; постійний розвиток, що дозволить бути конкурентноспроможним у професії; можливість інтегруватись у світову медичну спільноту через відвідування акредитованих міжнародними організаціями заходів БПР в Україні та за її межами; спрощення процедури атестації.
Безперервний процес навчання та вдосконалення професійних компетентностей медичних працівників дає змогу підтримувати або підвищувати їх рівень професійної діяльності відповідно до потреб сфери охорони здоров'я під час заходів безперервного професійного розвитку, які мають такі форми:
- майстер-клас - представлення і демонстрація певних методик, технологій діагностики та лікування з метою підвищення професійного рівня та обміну передовим досвідом учасників заходу, розширення їх світогляду та залучення до новітніх галузей знань;
- симуляційний тренінг чи тренінг з оволодіння практичними навичками - набуття кожним учасником заходу певної клінічної та/або практичної навички та/або компетенції (вміння застосовувати в індивідуальній лікарській практиці процедуру, маніпуляцію, техніку тощо) в умовах штучно створеного, наближеного до реальності професійного середовища для забезпечення максимальної безпеки пацієнтів і працівників сфери охорони здоров'я. Під час проходження такого заходу безпосереднє відпрацювання практичних навичок або симуляційне відпрацювання передбачає навчальне навантаження на одного викладача не більше чотирьох - шести учасників;
- тренінг - опанування учасниками заходу нових професійних знань та навичок як з окремих розділів спеціальності, так і з актуальних питань організації медичної допомоги за відповідними напрямами у групі до 20 осіб. Тривалість тренінгу становить один день і більше;
- семінар - набуття учасниками нових знань з окремих розділів спеціальності та з актуальних питань організації медичної допомоги за відповідними напрямами з можливістю обговорити отриману інформацію під час навчання у малих групах. Зміст навчання присвячений висвітленню актуальних питань на теоретичному рівні і не стосується питань формування навичок;
- фахова (тематична) школа - навчання з актуальних питань відповідної спеціальності, що поєднує заняття у великих групах для опанування теоретичної частини під час проведення лекцій та заняття у малих групах (не більше 10 - 12 учасників на одного викладача) для проведення семінарів/практичних занять тривалістю один день і більше;
- наукова та/або науково-практична конференція (у тому числі конгрес, з'їзд, симпозіум) - форма організації наукової діяльності у вигляді зборів/наради медичних та наукових працівників щонайменше на обласному рівні з метою представлення результатів дослідницької роботи, результатів аналізу існуючих медичних практик, узагальнення і поширення кращого досвіду, створення теоретичних і методичних умов для його впровадження[8].
Висновок. Підвищення професійної кваліфікації медичних працівників полягає в принципі неперервності навчання. Працівникам лікувальних закладів слід самостійно контролювати набір балів та вибір провайдерів з метою своєчасного оформлення особистого освітнього портфоліо для проведення атестації.
Перспективою розвитку системи безперервної професійної освіти для фахівців в сфері охорони здоров’я є удосконалення методів навчання з залученням висококваліфікованих фахівців до висвітлення актуальних питань медичної практики.
Література
1. Волосовець, О. П., Уліщенко, В. В., Каруліна, Ю. В., Ємець, О. В., та ін.. (2022). Проблемні питання запровадження якісного безперервного професійного розвитку лікарів. Медична освіта, (1), 74–80. https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2022.1.12947.
2. Глазунов О., Глазунов О., Глазунов А. (2024). Сучасна підготовка фахівця в сфері охорони здоров’я – завдання медичної освіти в Україні. Медична освіта: інновації, перспективи, трансформації. 2. 9-11.
3. Глазунов О.А., Фесенко В.І.(2023) Організація навчального процесу лікарів-інтернів на кафедрі стоматології ФПО ДДМУ Інновації в стоматології, (1), 70-75.
4. Пожевилова А., Пожевилова К. (2021). Підвищення кваліфікації лікаря - стоматолога в 2022 році. Oral and general health , 2 (4), 24–27. https://doi.org/10.22141/ogh.2.4.2021.251148.
5. Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підготовки, безперервного професійного розвитку та професійної діяльності за професіями у сфері охорони здоров’я. Закон України від 12.02.2025 №4246-IX. https://zakon.rada.gov.ua/go/4246-20.
6. Наказ МОЗ від 20.02.2024 № 281 “Про затвердження Порядку функціонування електронної системи забезпечення безперервного професійного розвитку працівників сфери охорони здоров’я” https://moz.gov.ua/uk/decrees/nakaz-moz-ukraini-vid-20022024--281.
7. Наказ ДУ «Центр громадського здоров’я МОЗ України» від 06.08.2024 № 32-агд «Про деякі питання організації процесу безперервного професійного розвитку» https://phc.org.ua/sites/default/files/users/user92/345656.pdf.
8. Постанова КМУ «Про затвердження Положення про систему безперервного професійного розвитку працівників сфери охорони здоров’я» від 14 липня 2021 року https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/725-2021-%D0%BF#Text
|