:: ECONOMY :: МЕТОДИ ТА МОДЕЛІ ОПТИМІЗАЦІЇ РОЗКЛАДУ ЗАНЯТЬ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ ІЗ ЗАСТОСУВАННЯМ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ :: ECONOMY :: МЕТОДИ ТА МОДЕЛІ ОПТИМІЗАЦІЇ РОЗКЛАДУ ЗАНЯТЬ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ ІЗ ЗАСТОСУВАННЯМ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ
:: ECONOMY :: МЕТОДИ ТА МОДЕЛІ ОПТИМІЗАЦІЇ РОЗКЛАДУ ЗАНЯТЬ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ ІЗ ЗАСТОСУВАННЯМ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ
 
UA  PL  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 41

Термін подання матеріалів

27 травня 2025

До початку конференції залишилось днів 0



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

МЕТОДИ ТА МОДЕЛІ ОПТИМІЗАЦІЇ РОЗКЛАДУ ЗАНЯТЬ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ ІЗ ЗАСТОСУВАННЯМ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ

 
19.05.2025 19:00
Автор: Котляр Віталій Сергійович, аспірант, Національний університет біоресурсів і природокористування України
[26. Технічні науки;]

У тезах розглянуто актуальну проблему формування розкладу занять у закладах вищої освіти з урахуванням численних обмежень. Проаналізовано традиційні методи розкладу та сучасні підходи, що базуються на штучному інтелекті. Запропоновано концептуальну модель системи оптимізації розкладу із використанням гібридних алгоритмів на основі генетичних алгоритмів, нейронних мереж та методів підкріплювального навчання.

Ключові слова: штучний інтелект, розклад занять, оптимізація, генетичний алгоритм, нейронна мережа, навчання з підкріпленням.

Процес складання розкладу занять у закладах вищої освіти (ЗВО) є складною оптимізаційною задачею, що передбачає врахування великої кількості обмежень: кількість аудиторій, час проведення занять, доступність викладачів, перехресність студентських потоків тощо. Традиційні ручні або напівавтоматизовані методи часто є неефективними, особливо у великих ЗВО [1, с. 12]. Використання штучного інтелекту (ШІ) відкриває нові можливості для вирішення цієї проблеми.

Постановка задачі

Необхідно побудувати адаптивну систему генерації розкладу занять, яка:

● забезпечує дотримання жорстких і гнучких обмежень;

● мінімізує конфлікти (перетин занять, перевантаження аудиторій тощо);

● адаптується до змін у вхідних даних (зміна розкладу викладача, зростання груп тощо);

● генерує варіанти розкладу у прийнятний час.

Огляд існуючих підходів

Найпоширенішими підходами до автоматизації процесу формування розкладу є:

● Методи математичного програмування, зокрема цілочисельне програмування [2, с. 45];

● Графові моделі та теорія розфарбування графів;

● Евристичні методи, зокрема жадібні алгоритми та алгоритми локального пошуку;

● Методи штучного інтелекту:

● Генетичні алгоритми;

● Нейронні мережі;

● Алгоритми навчання з підкріпленням.

Запропонована модель

Модель оптимізації ґрунтується на поєднанні генетичного алгоритму для первинного формування розкладу та застосування нейронної мережі для коригування розв’язків за критеріями якості. Зворотний зв’язок реалізується через механізм навчання з підкріпленням (reinforcement learning), що дозволяє системі враховувати зміни у структурі ЗВО або вподобання користувачів (наприклад, пріоритети викладачів).

Архітектура системи

Модуль генерації хромосом — створює початкові розклади у вигляді хромосом.

Оцінювальна функція (fitness) — враховує кількість конфліктів, порушення обмежень та показники комфорту.

Нейромережевий коректор — аналізує вузькі місця у розкладі та пропонує локальні зміни.

Експериментальні результати

У тестовому середовищі було проведено порівняння запропонованого підходу з класичними алгоритмами. Результати показали, що гібридна модель зменшила кількість конфліктів на 35%, а також покращила адаптацію до нових умов формування розкладу.

Висновки

Застосування методів штучного інтелекту до задачі формування розкладу у ЗВО дозволяє досягти кращої якості та адаптивності розкладу. У подальших дослідженнях планується впровадження системи на базі існуючих платформ автоматизації розкладу, а також розвиток інтерфейсу взаємодії з адміністрацією та викладачами.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Жуковський С. І., Мартинюк А. В. Інформаційні технології в управлінні навчальним процесом. – Київ: КНЕУ, 2020. – 240 с.

2. Давиденко М. В. Математичні моделі оптимізації розкладу. // Вісник НТУУ «КПІ». – 2021. – №3. – С. 42–50.

3. Goldberg D.E. Genetic Algorithms in Search, Optimization, and Machine Learning. – Addison-Wesley, 1989. – 412 p.

4. Sutton R.S., Barto A.G. Reinforcement Learning: An Introduction. – MIT Press, 2018. – 552 p.

 

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
ТЕХНІКО-ЕКОНОМІЧНІ АСПЕКТИ ОПТИМІЗАЦІЇ ФУНКЦІОНУВАННЯ МАГІСТРАЛЬНИХ ГАЗОПРОВОДІВ
28.05.2025 23:32
МОДЕЛЮВАННЯ ОПТИМАЛЬНИХ РЕЖИМІВ ТРАНСПОРТУВАННЯ ГАЗУ В КОНТЕКСТІ РИНКОВИХ ТРАНСФОРМАЦІЙ
28.05.2025 22:58
МОБІЛЬНИЙ ДОДАТОК ДЛЯ ОЦІНЮВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОГО ВПЛИВУ ПРОДУКТІВ
28.05.2025 13:45
ШЛЯХИ ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ БУРІННЯ СВЕРДЛОВИН У МІЦНИХ ГІРСЬКИХ ПОРОДАХ
28.05.2025 12:41
ПОХИБКИ АКУСТИЧНОЇ ДІАГНОСТИКИ НАПРУЖЕНЬ
20.05.2025 15:11
ОСОБЛИВОСТІ РІДИН У СИСТЕМІ ОХОЛОДЖЕННЯ КАБЕЛІВ
19.05.2025 18:09




© 2010-2025 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 1.996 сек. / Mysql: 1746 (1.811 сек.)