:: ECONOMY :: МОДЕЛЮВАННЯ ОПТИМАЛЬНИХ РЕЖИМІВ ТРАНСПОРТУВАННЯ ГАЗУ В КОНТЕКСТІ РИНКОВИХ ТРАНСФОРМАЦІЙ :: ECONOMY :: МОДЕЛЮВАННЯ ОПТИМАЛЬНИХ РЕЖИМІВ ТРАНСПОРТУВАННЯ ГАЗУ В КОНТЕКСТІ РИНКОВИХ ТРАНСФОРМАЦІЙ
:: ECONOMY :: МОДЕЛЮВАННЯ ОПТИМАЛЬНИХ РЕЖИМІВ ТРАНСПОРТУВАННЯ ГАЗУ В КОНТЕКСТІ РИНКОВИХ ТРАНСФОРМАЦІЙ
 
UA  PL  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 42

Термін подання матеріалів

23 червня 2025

До початку конференції залишилось днів 25



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

МОДЕЛЮВАННЯ ОПТИМАЛЬНИХ РЕЖИМІВ ТРАНСПОРТУВАННЯ ГАЗУ В КОНТЕКСТІ РИНКОВИХ ТРАНСФОРМАЦІЙ

 
28.05.2025 22:58
Автор: Дрінь Наталія Ярославівна, кандидат технічних наук, кафедра зберігання та транспортування енергоносіїв, Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, м. Івано-Франківськ; Петриків Олег Олегович, магістр, кафедра зберігання та транспортування енергоносіїв, Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, м. Івано-Франківськ
[26. Технічні науки;]

ORCID: 0000-0002-2386-6996 Дрінь Н.Я.

У сучасних умовах ключовим елементом управлінської політики на галузевому рівні виступають показники ефективного використання паливно-енергетичних ресурсів на компресорних станціях магістральних газопроводів. Якщо раніше обсяги таких витрат переважно визначалися з урахуванням максимальної технологічної пропускної спроможності газотранспортної системи, то в умовах ринкової економіки пріоритети зміщуються.

Сьогодні витрати енергоресурсів, як і обсяги транспортування газу, визначаються на основі економічної доцільності — з урахуванням обсягів фінансових надходжень за надані газотранспортні послуги. Такий підхід вимагає нового концептуального бачення нормування витрат паливно-енергетичних ресурсів у сфері трубопровідного транспортування.

Сутність ринкової концепції управління витратами паливного газу полягає у формуванні інтегрованої системи критеріальних показників, що поєднує як технічні, так і економічні аспекти ефективності. При цьому на перший план виходять економічні чинники, що дозволяють гнучко адаптуватися до ситуаційних змін ринку та підвищувати загальну конкурентоспроможність газотранспортної інфраструктури.

Традиційно газотранспортна робота магістральних газопроводів оцінюється  добутком кількості транспортованого газу Q на відстань L.  Вимірник газотранспортної роботи Q·L (м3·км) за певний період  є аналогічним вимірнику звичайних вантажоперевезень (кг·км). Проте, фізична природа звичайних вантажоперевезень і трубопровідного транспортування газу різна.  Відмінність полягає в тому, що вантаж, зазвичай, є пасивним переміщуваним предметом, а газ є носієм енергії тиску, яка уможливлює сам процес транспортування газу.

Енергія тиску змінює фізичний стан транспортованого газу (густину, температуру і тиск) по довжині газопроводу. Через це енергетичні витрати на транспортування газу залежать від кількості транспортованого газу неоднозначно. Ця неоднозначність не дозволяє використати  успадковану традиційну товаротранспортну роботу Q·L  в якості  універсального  вимірника  "продукції" газотранспортного виробництва. Товаротранспортна робота Q·L  може використовуватись тільки у випадках співставних режимно-технологічних варіантів транспортування газу.  Можна відзначити і таке: для фіксованої довжини газопроводу і фіксованих шляхових відборах  і надходженнях газу вимірником продукції  може слугувати обсяг транспортованого газу за довільно визначений період, тобто продуктивність газопроводу.  Продуктивність газопроводу є інтегральним показником. Отже, при з'ясуванні причин відхилення експлуатаційних режимів газопроводів від проектних чи планових, або технічно можливих необхідно використовувати поняття пропускної здатності газопроводу, яке визначає максимальний обсяг транспортованого газу при максимальному використанні потужностей компресорних станцій і фактичних розрахункових параметрах  транспортування газу.

Для лінійної ділянки газопроводу еквівалентна товаротранспортна робота розраховується за формулою




де с – константа, яка розраховується за параметрами лінійної ділянки;

Р1, Р2 - тиски на початку і в кінці ділянки;

Q – продуктивність газопроводу.

Для визначення ККД газопроводу справедлива залежність 




Сумісний розв’язок (1) і (2) дає формулу для товаро-транспортної роботи у вигляді




Для компресорної станції в межах концепції еквівалентної товаротранспортної роботи політропна робота стискування газу визначається за формулою 




де ε - ступінь стискування газу, 

zст і Tст  - коефіцієнт стискуваності і температура газу на вході компресорної станції, 

Q – продуктивність КС. 

Для того щоб переорієнтувати підхід до формування методичної бази підвищення ефективності функціонування магістральних газопроводів у контексті ринкової економіки, необхідно спиратися на принципи та стандарти сучасного економічного аналізу. Це передбачає використання методології ринкових механізмів як основного інструменту оцінювання економічної доцільності експлуатації основних фондів і раціонального використання паливно-енергетичних ресурсів, витрати яких можуть оперативно змінюватися під впливом ринкових умов.

Список літератури:

1. Зелінська Г. О., Федорович І. В., Запухляк І. Б., Андрусів У. Я.

Організація виробництва на підприємствах нафтогазового комплексу: навч. посібник / Івано-Франківський нац. техн. ун-т нафти і газу. – Івано-Франківськ: ІФНТУНГ, 2022. – 475 с.

2. Касперович В. К. Трубопровідний транспорт газу: підручник. – Івано-Франківськ, 1999. – 198 с.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
ТЕХНІКО-ЕКОНОМІЧНІ АСПЕКТИ ОПТИМІЗАЦІЇ ФУНКЦІОНУВАННЯ МАГІСТРАЛЬНИХ ГАЗОПРОВОДІВ
28.05.2025 23:32
МОБІЛЬНИЙ ДОДАТОК ДЛЯ ОЦІНЮВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОГО ВПЛИВУ ПРОДУКТІВ
28.05.2025 13:45
ШЛЯХИ ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ БУРІННЯ СВЕРДЛОВИН У МІЦНИХ ГІРСЬКИХ ПОРОДАХ
28.05.2025 12:41
ПОХИБКИ АКУСТИЧНОЇ ДІАГНОСТИКИ НАПРУЖЕНЬ
20.05.2025 15:11
МЕТОДИ ТА МОДЕЛІ ОПТИМІЗАЦІЇ РОЗКЛАДУ ЗАНЯТЬ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ ІЗ ЗАСТОСУВАННЯМ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ
19.05.2025 19:00
ОСОБЛИВОСТІ РІДИН У СИСТЕМІ ОХОЛОДЖЕННЯ КАБЕЛІВ
19.05.2025 18:09




© 2010-2025 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.277 сек. / Mysql: 1746 (0.218 сек.)