:: ECONOMY :: ТЕХНІКО-ЕКОНОМІЧНІ АСПЕКТИ ОПТИМІЗАЦІЇ ФУНКЦІОНУВАННЯ МАГІСТРАЛЬНИХ ГАЗОПРОВОДІВ :: ECONOMY :: ТЕХНІКО-ЕКОНОМІЧНІ АСПЕКТИ ОПТИМІЗАЦІЇ ФУНКЦІОНУВАННЯ МАГІСТРАЛЬНИХ ГАЗОПРОВОДІВ
:: ECONOMY :: ТЕХНІКО-ЕКОНОМІЧНІ АСПЕКТИ ОПТИМІЗАЦІЇ ФУНКЦІОНУВАННЯ МАГІСТРАЛЬНИХ ГАЗОПРОВОДІВ
 
UA  PL  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 42

Термін подання матеріалів

23 червня 2025

До початку конференції залишилось днів 25



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

ТЕХНІКО-ЕКОНОМІЧНІ АСПЕКТИ ОПТИМІЗАЦІЇ ФУНКЦІОНУВАННЯ МАГІСТРАЛЬНИХ ГАЗОПРОВОДІВ

 
28.05.2025 23:32
Автор: Дрінь Наталія Ярославівна, кандидат технічних наук, кафедра зберігання та транспортування енергоносіїв, Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, м. Івано-Франківськ; Заборський Тарас Олегович, магістр, кафедра зберігання та транспортування енергоносіїв, Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, м. Івано-Франківськ
[26. Технічні науки;]

ORCID: 0000-0002-2386-6996 Дрінь Н.Я.

Задача побудови моделi газотранспортної системи пов’язана iз задачею керування по моделi. Вибiр критерiю оптимiзацiї визначається можливiстю отримання оперативної iнформацiї.

Оптимiзацiя режимiв роботи по критерiю мiнiмальних енерговитрат на транспорт газу зводиться до побудови граничної областi по енерговитратах для компресорної станцiї.

Розглянемо критерiй мiнiмуму сумарних експлуатацiйних витрат на транспорт газу. Необхiдно зазначити, що експлуатацiйнi витрати на транспорт газу можуть бути зображені у виглядi суми




де Е0 – експлуатацiйнi витрати на транспорт газу, якi не залежать вiд режиму роботи газопроводу. Сюди необхiдно вiднести зарплату iз відрахуваннями, амортизаційні відрахування, затрати на утримання будинкiв i споруд; 

Еp – витрати на транспорт газу, якi залежать вiд режиму роботи газотранспортної системи




де Епг – витрати на паливний газ; 

Еm – витрати на матерiали.

Витрати на паливний газ залежать вiд витрат паливного газу i можуть бути визначенi за формулою:




де qпг – витрати паливного газу як функцiя параметрiв перекачування; 

Спгі – вартiсть паливного газу на i-й компресорнiй станцiї. 

Необхiдно зазначити, що величина Спгі  залежить вiд порядкового номера компресорної станцiї, iз його збiльшенням зростає.

Витрати паливного газу пропорцiйнi фактичнiй потужностi, затраченій на перекачування газу




де K – коефiцiєнт пропорцiйностi (витрати паливного газу на одиницю потужностi). Величина коефiцiєнта K вважається вiдомою для даного типу газоперекачувальних агрегатiв, встановлених на компресорнiй станцiї. 

Сумарна потужнiсть компресорної станцiї може бути визначена з умови політропного стиску газу




де  – показник полiтропи стиску; 

TП , TB – температура на виходi i входi компресорної станції (данi беруться iз диспетчерської iнформацiї); ε – ступiнь пiдвищення тиску на компресорнiй станцiї; Q – витрата газу при умовах всмоктування компресорної станцiї.

Таким чином, знаючи параметри режиму перекачування, можна визначити витрату  паливного газу при цьому режимi і далі витрати на паливний газ.

Витрати на матерiали для транспортування газу також є функцiєю параметрiв режиму роботи газопроводу. Однак отримати цю залежнiсть в аналiтичнiй формi неможливо. 

При визначеннi критерiю оптимального режиму величина експлуатацiйних витрат, яка не залежить вiд параметрiв режиму перекачки, не є оцiнкою рацiональностi режиму, оскiльки оцiнка якостi режиму проводиться по рiзницi експлуатацiйних витрат на i-му та i + 1-му режимах.

Отже, розрахункова схема визначення критерiю оптимальностi i вибору оптимального режиму по одному критерiю буде наступною. Для всiх режимiв iз областi допустимих режимiв роботи газотранспортної системи вибираються параметри роботи кожної з працюючих компресорних станцiй (тиск i температура на входi i виходi, продуктивнiсть, ступiнь пiдвищення тиску, потужнiсть). Передбачається, що на кожному з заданих режимiв система буде працювати одинаковi промiжки часу. Визначається кiлькiсть мотогодин для кожного газоперекачувального агрегату на кожнiй компресорнiй станцiї i розраховується повна сумарна робота N. Для кожного iз режимiв розраховуються витрати на паливний газ i матерiали. Оптимальний режим вибирається за мiнiмумом експлуатацiйних витрат. 

Список літератури:

1. Грудз В.Я., Матковський І.М., Дзундза О.В. Оптимізація режимів роботи компресорних станцій у газотранспортній системі України. Науковий вісник ІФНТУНГ. 2018. №4(54). С. 45–51.

2. Грудз В.Я., Дзундза О.В. Критерії ефективності використання паливно-енергетичних ресурсів у магістральному транспортуванні газу. Нафтогазова енергетика. 2019. №2(38). С. 60–66.

3. Грудз В.Я., Сениця М.І., Левицький П.Ю. Моделювання енергетичних витрат у процесах транспортування природного газу. Науковий вісник ІФНТУНГ. 2020. №1(59). С. 73–78.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
МОДЕЛЮВАННЯ ОПТИМАЛЬНИХ РЕЖИМІВ ТРАНСПОРТУВАННЯ ГАЗУ В КОНТЕКСТІ РИНКОВИХ ТРАНСФОРМАЦІЙ
28.05.2025 22:58
МОБІЛЬНИЙ ДОДАТОК ДЛЯ ОЦІНЮВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОГО ВПЛИВУ ПРОДУКТІВ
28.05.2025 13:45
ШЛЯХИ ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ БУРІННЯ СВЕРДЛОВИН У МІЦНИХ ГІРСЬКИХ ПОРОДАХ
28.05.2025 12:41
ПОХИБКИ АКУСТИЧНОЇ ДІАГНОСТИКИ НАПРУЖЕНЬ
20.05.2025 15:11
МЕТОДИ ТА МОДЕЛІ ОПТИМІЗАЦІЇ РОЗКЛАДУ ЗАНЯТЬ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ ІЗ ЗАСТОСУВАННЯМ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ
19.05.2025 19:00
ОСОБЛИВОСТІ РІДИН У СИСТЕМІ ОХОЛОДЖЕННЯ КАБЕЛІВ
19.05.2025 18:09




© 2010-2025 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.539 сек. / Mysql: 1746 (0.46 сек.)