:: ECONOMY :: ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ У ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ :: ECONOMY :: ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ У ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
:: ECONOMY :: ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ У ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
 
UA  PL  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 43

Термін подання матеріалів

15 липня 2025

До початку конференції залишилось днів 0



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ У ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

 
23.06.2025 12:55
Автор: Назарчук Анастасія Вячеславівна, студентка, Поліський національний університет
[4. Психологічні науки;]

Емоційний інтелект – це багатовимірне психологічне утворення, яке останніми роками досить активно вивчається науковцями як ключовий чинник особистісного становлення. Він охоплює не лише здатність людини розпізнавати та контролювати власні емоції, але й уміння будувати гармонійні соціальні взаємини. Особливу роль у процесі формування емоційного інтелекту відіграє дошкільний період, коли у дітей вперше виникає розуміння того, що інші люди мають власні думки, переживання і наміри. Це вміння стає помітним під час ігрових або навчальних контактів з однолітками й дорослими. Центральним компонентом емоційного розвитку у цьому віці виступає емоційна децентрація – здатність вийти за межі свого емоційного досвіду й зрозуміти відчуття інших, що згодом стає основою інтелектуального розвитку. 

Наявність сформованого емоційного інтелекту позитивно впливає на розвиток особистості загалом. Люди з високим рівнем емоційної компетентності зазвичай мають оптимістичне ставлення до життя, легше адаптуються до нових ситуацій і краще справляються зі стресом. Такі індивіди демонструють високий рівень емоційної саморегуляції та здатні ефективно будувати міжособистісні відносини, що в сукупності сприяє їхньому життєвому успіху та благополуччю. 

Вивчення емоційного інтелекту у дітей дошкільного віку засвідчує, що саме в цей період формуються базові емоційно-соціальні вміння. Українські дослідники, зокрема М. Шпак, виділяє цілий комплекс емоційних компетенцій, необхідних дитині для повноцінного функціонування в соціумі [1, с. 198]. 

До таких компетенцій входить уміння ідентифікувати та виражати власні емоції, а також розпізнавати й інтерпретувати емоції оточення. У процесі соціальної взаємодії діти поступово переходять від простих емоцій до складніших проявів, як емпатія чи моральні почуття. З віком емоції стають більш усвідомленими, і дитина краще навчається ними керувати.

Поглиблені дослідження свідчать про наявність двох ключових складових емоційного інтелекту у дошкільнят [2, с. 5]:

- перший аспект – емоційні знання, що включають розуміння емоційної палітри, причин виникнення емоцій і їх впливу на поведінку, що є своєрідною емоційною абеткою, завдяки якій дитина дошкільного віку може значно краще орієнтуватися в міжособистісному просторі;

- другий аспект – емоційна регуляція, тобто здатність контролювати силу та тривалість емоційних переживань. Дошкільники вчаться використовувати прості способи регулювання емоцій, адаптуючи свою поведінку до соціальних норм. 

Ранній розвиток емоційного інтелекту значною мірою визначає майбутню здатність дитини до соціальної взаємодії, адаптації та внутрішньої стійкості. Діти, які вміють управляти своїми емоціями та проявляти емпатію, мають кращу самооцінку, більш гармонійні стосунки з оточенням та легше долають труднощі. Тому формування емоційної сфери є основою для здорового психологічного розвитку особистості.

У наукових дослідженнях все частіше акцентується увага на формуванні таких навичок, як емоційне самоуправління, співпереживання та соціальна чутливість. Вони відіграють вирішальну роль у здатності дитини адаптуватися до вимог соціального середовища. Ефективним засобом розвитку цих якостей є ігрові активності. Ігри сприяють осягненню дітьми різноманітних емоційних станів, як власних, так і чужих. У рольових іграх діти перевтілюються в членів сім’ї чи інші соціальні ролі, проживаючи відповідні емоції та опановуючи основи міжособистісної взаємодії [3, с. 38].

Суттєвий внесок у розвиток емоційного інтелекту роблять творчі види діяльності, зокрема музика, образотворче мистецтво, драматизація. Під час музичних занять діти вільно виражають власні емоції через рух, звук і ритм, розвиваючи рівень емоційної чутливості. Музикотерапія виявляється особливо ефективною для тих дошкільнят, у яких є труднощі з вираженням емоцій. Також створення позитивного емоційного середовища під час занять  допомагає дітям відчувати радість, креативно мислити та ефективно включатися в колективну діяльність.

Наукові висновки доводять, що розвиток емоційного інтелекту у дітей дошкільного віку є результатом впливу низки таких чинників, як: особливостей темпераменту, соціального оточення, типу виховання, педагогічного підходу. Для досягнення успішного результату важливо застосовувати саме комплексну методику, яка передбачає тренування емпатії, використання візуальних та образних засобів, мовленнєві вправи та активну ігрову взаємодію. Крім того, надзвичайно важливими є комфортна атмосфера в дитячому середовищі та адаптація методів до індивідуальних потреб кожної дитини.

Список літератури:

1. Шпак М.  Становлення емоційного інтелекту в дошкільному віці як передумова розвитку в молодшого школяра. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія: Психологія. 2016. №4. С. 196-205.

2. Ferrier D., Bassett H., Denham S. Relations between executive function and emotionality in preschoolers: Exploring a transitive cognitionemotion linkage. Frontiers in Psychology. 2014. №5. Pp. 1-12.

3. McClelland M., Tominey S., Schmitt S., Duncan R. Interventions in early childhood. Future Child. 2017. №27(1). Pp. 33-47.

_____________________________

Науковий керівник: Литвинчук Алла Іванівна, кандидат психологічних наук, завідувач кафедри психології, Поліський національний університет



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
ОСОБЛИВОСТІ ПОВЕДІНКИ МОЛОДІ НА ДОШЛЮБНОМУ ЕТАПІ
24.06.2025 17:55
ДОСЛІДЖЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНИХ ОСОБЛИВОСТЕЙ САМОТНОСТІ В ЮНАЦЬКОМУ ВІЦІ
23.06.2025 20:12
ОСОБЛИВОСТІ ТА ЕТАПИ ПЕРЕЖИВАННЯ ПСИХОЕМОЦІЙНИХ ТРАВМ В УМОВАХ ВІЙНИ
23.06.2025 20:06
ГЕНДЕРНІ ОСОБЛИВОСТІ ВЗАЄМОЗВ’ЯЗКУ САМООЦІНКИ ТА СТРЕСОСТІЙКОСТІ ОСОБИСТОСТІ
23.06.2025 19:55
ГЕНДЕРНІ ОСОБЛИВОСТІ ВЗАЄМОЗВ’ЯЗКУ СТРЕСОСТІЙКОСТІ ТА ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ
23.06.2025 19:45
ГЕНДЕРНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ВЗАЄМОЗВ’ЯЗКУ ФІЗИЧНОЇ АКТИВНОСТІ ТА ПСИХОЛОГІЧНОГО БЛАГОПОЛУЧЧЯ СТУДЕНТІВ
23.06.2025 17:48
ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ГЕНЕРНИХ ВІДМІННОСТЕЙ ТРИВОЖНОСТІ ОСОБИСТОСТІ
23.06.2025 14:45
КОГНІТИВНО-ПОЗИТИВНА УСТАНОВКА ЯК ОСНОВА ЖИТТЄВОГО ЗАДОВОЛЕННЯ ОСІБ ЮНАЦЬКОГО ВІКУ
23.06.2025 13:57
ПРОЯВИ ВІКТИМНОСТІ У ПІДЛІТКІВ
21.06.2025 01:49
АГРЕСИВНІСТЬ ЯК ФАКТОР ДЕСТРУКТИВНОГО СТИЛЮ УПРАВЛІННЯ
19.06.2025 13:42




© 2010-2025 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.272 сек. / Mysql: 1804 (0.216 сек.)