Актуальність теми. У сучасних умовах розвитку суспільства зростає увага до проблеми гармонійного, всебічного розвитку особистості, зокрема на етапі дошкільного дитинства, коли закладаються основи фізичного, психічного, емоційного та соціального здоров’я дитини. Старший дошкільний вік є особливо чутливим періодом для розвитку фізичних якостей, координаційних здібностей, емоційної стійкості та навичок спілкування, що у подальшому впливають на успішність навчання в школі та загальний розвиток дитини. У цей період закладаються основи здорового способу життя, активної життєвої позиції та гармонійного розвитку [2].
З вищевказаного випливає, що особливої актуальності набуває необхідність пошуку ефективних педагогічних засобів, здатних забезпечити гармонійне поєднання фізичного, інтелектуального, емоційного й соціального розвитку дитини. Одним із таких засобів є спортивна гімнастика, що має потужний потенціал цілеспрямованого впливу на різні аспекти розвитку дитини старшого дошкільного віку.
Спортивна гімнастика як багатофункціональний вид фізичної активності сприяє зміцненню здоров’я дитини, формуванню правильної постави, розвитку витривалості, сили, гнучкості, координації, а також формує вольові якості, дисципліну, самостійність та впевненість у собі. Заняття гімнастикою також мають естетичний характер, що позитивно впливає на емоційний стан та творче самовираження дітей [3].
У зв’язку з цим особливої актуальності набуває використання спортивної гімнастики як ефективного засобу всебічного розвитку дітей старшого дошкільного віку, що обґрунтовує вибір теми дослідження.
Аналіз останніх наукових публікацій. З огляду на актуальність теми, варто проаналізувати наукові розвідки вітчизняних і зарубіжних учених. Проблему розвитку рухової активності було неодноразово досліджено такими вченими як: Л. Гаращенко, Л. Галаманжук, М. Носко, Л. Прокоф’єва, С. Дудіцька, Р. Шульгіна та ін. Окрему увагу в наукових публікаціях Г. Бигар, Н. Захарасевич та ін. приділено ролі гімнастичних вправ як засобу формування навичок саморегуляції та розвитку координації рухів [2,3,4].
Мета дослідження: розкрити педагогічний потенціал спортивної гімнастики як засобу формування всебічного розвитку дітей старшого дошкільного віку та визначити ефективні підходи щодо її використання в освітньому процесі закладу дошкільної освіти.
Методи дослідження. Аналіз наукової та науково-методичної літератури.
Результати дослідження. Всебічний розвиток дитини – ключове завдання дошкільної освіти, що передбачає гармонійне формування фізичних, пізнавальних, соціально-комунікативних, емоційно-вольових та моральних якостей. Старший дошкільний вік (5–6 років) надзвичайно важливий період, коли відбувається активне становлення особистості, інтенсивне зростання й удосконалення основних функцій організму, що створює сприятливі умови для цілеспрямованого педагогічного впливу. Одним із найефективніших інструментів такого впливу є спортивна гімнастика як універсальний засіб фізичного виховання, що має значний розвивальний потенціал [1].
Необхідно зазначити, що спортивна гімнастика не обмежується лише фізичним тренуванням. Вона забезпечує комплексний вплив на розвиток дитини дошкільного віку:
- інтелектуальний розвиток: виконання гімнастичних вправ передбачає точність, увагу, зосередженість, пам’ять, уміння орієнтуватися в просторі та контролювати власне тіло;
- фізичний розвиток: гімнастичні вправи формують правильну поставу, укріплюють серцево-судинну й дихальну системи; сприяють зміцненню м’язового корсету, розвитку сили, спритності, координації, гнучкості, рівноваги, витривалості;
- психоемоційний розвиток: систематичні заняття гімнастикою сприяють емоційній стабільності дитини та знижують рівень тривожності, сприяють формуванню впевненості в собі, здатності до самоконтролю, витримки;
- соціальна сфера: участь у групових вправах розвиває вміння дошкільника працювати в команді, слухати інструкції, дотримуватись правил, проявляти взаємодопомогу та повагу до інших [3].
Гімнастика має значний потенціал у вихованні старших дошкільників завдяки поєднанню фізичного навантаження з ігровими, ритмічними та змагальними компонентами. Використання спортивної гімнастики в освітньому процесі закладу дошкільної освіти дозволяє формувати позитивне ставлення до фізичної активності, що є надзвичайно актуальним з огляду на зростаючу пасивність дітей та поширення гіподинамії внаслідок цифрової залежності. Дитина найкраще навчається через гру, а гімнастика робить цей процес цікавим і корисним одночасно. Регулярні заняття з гімнастики формують у дитини мотивацію до здорового способу життя, зміцнюють самодисципліну та витримку. Недарма відомі спортсмени, тренери й педагоги вважають гімнастику «алфавітом руху». Вона формує дисципліну та впевненість, з якими дитина входить у доросле життя [5].
Наведемо цікавий факт – ще в Стародавній Греції гімнастика була невід’ємною частиною освіти. Вважалося, що без розвитку тіла неможливо сформувати розумну й доброчесну людину. Цей принцип сьогодні знову стає актуальним – у світі цифрових технологій повертаємося до розуміння цінності руху для розвитку дитини.
Для досягнення ефективних результатів у використанні спортивної гімнастики необхідне дотримання певних педагогічних умов: систематичність занять, поступове ускладнення вправ, урахування вікових та індивідуальних особливостей дітей, позитивний емоційний фон під час занять, тісна співпраця з батьками. Важливу роль відіграє професійна компетентність педагога, здатного творчо підходити до організації гімнастичних занять [4].
Висновок. Спортивна гімнастика – це не лише засіб фізичного вдосконалення, а й потужний чинник та виховний ресурс гармонійного розвитку особистості дитини. Її правильне використання у системі дошкільної освіти дозволяє формувати всебічно розвинену, гармонійну, здорову особистість дитини, яка готова до подальших освітніх викликів.
Педагогічне значення спортивної гімнастики також полягає у тому, що вона формує у дітей старшого дошкільного віку стійкий інтерес до рухової активності, позитивне ставлення до фізичної культури та здорового способу життя. Різноманітність вправ, елементів і форм проведення занять дає змогу враховувати індивідуальні особливості дітей, підвищує мотивацію та створює умови для творчого самовираження.
Список використаних джерел:
1. Безруких М. М. Фізичне виховання дошкільників: навч. посіб. К. : Освіта, 2020. 160 с.
2. Базова програма розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля» / наук. кер. Бєлєнька Г. І. К. : Ірпінь: Перун, 2016. 336 с.
3. Galamanzhuk, L., Smolianko, Y., Hudyma, N., Balatska, L., Mytskan, T., Mysiv, V., & Marchuk, V. Performance of Hand Movements by 3–5-Year-Old Girls with Different Handedness. Physical Education Theory and Methodology, 22(4). 23.12.2022. С. 551–560.
4. Носко, М. О., Кривенко, А. П., Манєвич, О. Р. (2001). Формування рухових навичок у фізичному вихованні і спорті. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту: Зб. наук. пр./За ред. СС Єрмакова.− Х.: ХХПІ, № 8, С. 7-9.
5. Як розвивальна дитяча гімнастика впливає на здоров’я малюків? URL: https://agclub.com.ua/articles-ua/yak-rozvivalna-dityacha-gimnastika-vplivaye-na-zdorov-ya-malyukiv/ (дата звернення: 15.05.2025).
_________________________
Науковий керівник: Цигура Галина Олексіївна, кандидат сільськогосподарських наук, доцент, доцент кафедри біологічних основ фізичного виховання, здоров’я і спорту, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка