У сучасній початковій освіті розвиток творчих здібностей набуває особливого значення, адже саме творчість є основою інтелектуального, емоційного та особистісного зростання дитини. Молодший шкільний вік – сприятливий період для формування креативного мислення, ініціативності та уяви, здатності бачити нове й нестандартно розв’язувати проблеми.
Творчі здібності – це індивідуальні психологічні якості, що сприяють успішному здійсненню художньо-творчої діяльності, яка передбачає створення суб’єктивно нового та генерацію оригінальних і продуктивних ідей. Також творчі здібності проявляються як особистісні риси, що забезпечують ефективне виконання різних видів творчої роботи [3, с. 105].
Розвивати творчі здібності можливо тоді, коли освітній процес набуває емоційної насиченості, викликає позитивні переживання щодо навколишнього світу під час виконання улюблених видів діяльності. Згодом це охоплює всі характерні для молодших школярів форми активності – навчання, гру, читання тощо. У процесі створення атмосфери зацікавленості дитини до певного виду діяльності, з’являється можливість залучити її до захопливого процесу творчості [3, с. 107].
Процес розвитку творчих здібностей передбачає використання різних способів і засобів. Значного підвищення рівня креативності дітей можна досягти за умови створення відповідного освітнього середовища: емоційно комфортної атмосфери під час навчання; врахування індивідуальних потреб та можливостей учнів; підтримки й посилення інтересу до творчості, що в цілому мотивує школярів до активної участі в освітньому процесі.
Учителю, який прагне формувати творчу особистість, важливо постійно залучати дітей до творчої діяльності, створювати ситуації успіху через такі прийоми:
1. «Лінія горизонту» – учитель підкреслює досягнення учня, пропонує нові, дещо складніші завдання, поступово розширює межі можливого.
2. «Авансування» – учитель попередньо пояснює складні моменти, а згодом дає схоже завдання в класі, яке учень виконує самостійно, при чому отримує задоволення від власного успіху.
3. «Радість класу» – учитель допомагає створити учням позитивну емоційну реакцію на досягнення кожної дитини; навіть невеликий успіх повинен визнаватися й підкреслюватися, що сприяє зміцненню віри учня у свої сили та спроможність [2, с. 195-196].
Одним із ефективних шляхів розвитку творчих здібностей у молодших школярів є впровадження інтерактивного навчання, що реалізується через використання фронтальних та кооперативних форм організації навчальної діяльності, а також інтерактивних методів і технологій, що сприяють розвитку вміння вести діалог і створювати атмосферу дискусії.
Серед найбільш популярних методів варто виділити:
1. Групову роботу, яка базується на принципах позитивної взаємодії, рівної участі кожного учня та особистої відповідальності за результат;
2. Роботу в парах, під час якої учні можуть обговорити свої ідеї з партнером перед тим, як озвучити їх перед класом;
3. Метод «Мікрофон», що дає можливість кожному учню коротко висловити свою думку або відповісти на запитання по черзі;
4. «Мозковий штурм» – добре відомий метод колективного обговорення, що стимулює вільне висловлення ідей та пошук спільного рішення, при цьому кожен учасник може брати на себе певну роль;
5. «Асоціативний кущ», яка заохочує дітей до відкритого висловлення думок і міркувань щодо конкретної теми або поняття.
Під час уроків, спрямованих на розвиток творчих здібностей молодших школярів, значний потенціал має дидактична гра. Вона виступає як ефективний засіб навчання, виховання та розвитку інтелектуальних і творчих задатків. Дидактичні ігри сприяють розвитку уваги, спостережливості, пам’яті, мовлення, кмітливості, креативності та мислення. Завдяки своїй гнучкості, їх доцільно використовувати під час уроків із будь-якої навчальної дисципліни початкової ланки освіти, адже вони створюють невимушену атмосферу зацікавленості й забезпечують активну взаємодію між учителем та учнями [1, с. 139].
Прикладами дидактичних ігор можуть бути наступні:
- «Домалюй картину» – учитель демонструє зображення, частина якого прихована. Завдання учнів – уявити, що саме може бути зображено на прихованій ділянці, а потім порівняти свої припущення з оригіналом.
- «Зміна властивостей» – учитель описує ситуацію, у якій персонажі (люди, тварини або предмети) змінюють певні властивості. Учні мають передбачити можливі наслідки цих змін.
- «Фантастична тварина» – учитель знайомить дітей з вигаданими істотами, які поєднують риси кількох тварин або навіть людей. Наприклад, русалка – це суміш риби й людини, а Змій Горинич поєднує характеристики змії та птаха [1, с. 140].
Також одним із ефективних методів розвитку творчих здібностей – є метод проєктів, який належить до сучасних інноваційних інструментів у навчанні. Його результативність значно зростає при поєднанні з процесом створення лепбуків. Упродовж роботи над проєктом дитина самостійно шукає потрібну інформацію, намагається її максимально повно розкрити, творчо оформити, представити для колективного обговорення, а також вчиться презентувати та аргументовано захищати свої ідеї. Підсумком такої діяльності й може стати виготовлення лепбуків – інтерактивних папок, які ще певний час можуть бути джерелом корисної інформації для всього класу [2, с. 197].
Слід вказати, що ефективний розвиток творчих здібностей у молодших школярів можливий за умови організації освітнього процесу на основі міжособистісної взаємодії вчителя та кожного окремого учня. Педагог, який спрямовує діяльність дітей, має з повагою ставитися до індивідуальних особливостей, здібностей та прагнення до самостійності, підтримувати ініціативність і творчі прояви. При цьому надзвичайно важливо будувати освітній процес за принципом поступового ускладнення – від простого до складного. Усі учні повинні мати можливості активно й самостійно виконувати творчі завдання, що сприятимуть формуванню відчуття творчого успіху [3, с. 107].
Отже, розвиток творчих здібностей молодших школярів є одним із пріоритетних завдань сучасної початкової освіти, адже саме в цей період формуються основи креативного мислення, уяви, самостійності й інтелектуальної активності дитини. Як свідчить практика, ефективність цього процесу значною мірою залежить від організації психологічно-комфортного середовища в закладі освіти, освітнього процесу та особистості вчителя.
Література
1. Бенедисюк, К. О. Формування творчої особистості на уроках української мови в умовах компетентністного підходу. Магістерські студії : альманах. Херсон : ХДУ, 2021. Вип. 21. с. 139-140.
2. Гордієнко О. А. Розвиток творчих здібностей учнів початкової школи засобами інноваційних технологій. International scientific and practical conference «Science and technology: challenges, prospects and innovations» (February 26-28, 2025) CPN Publishing Group, Osaka, Japan. 2025. С. 195-197.
3. Турбар, Т. В., Пасько, Т. Ю. Особливості розвитку творчих здібностей молодших школярів. Педагогічні науки: теорія та практика. No 3 (47), 2023. С. 105; 107.
__________________________
Науковий керівник: Самойленко Олена Володимирівна, кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки, початкової освіти, психології та менеджменту Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя
|